La DO Empordà, protagonista del '30 Minuts' de TV3 dedicat al moment que viu el vi català

30/11/2015

Els vins i les vinyes de la DO Empordà seran protagonistes del documental 'Collita 2015' del '30 Minuts' que s'emetrà el 6 de desembre. 

“Collita 2015” s’endinsa en la situació actual i les perspectives de futur del vi català. Per primera vegada el vi de les diverses denominacions d’origen catalanes plegades ha superat les vendes de La Rioja (33 per cent davant de 29 per cent) en el consum a Catalunya. En paral·lel a la conquesta del mercat metropolità, les marques intenten ampliar les exportacions, aprofitant que el vi s’ha convertit en beguda de prestigi en molts països desenvolupats i emergents. En el concert mundial, però, es troben amb tres-centes cinquanta mil marques competint.

“Collita 2015” s’ha centrat en les dues zones productores catalanes més allunyades geogràficament: l’Empordà i la Terra Alta. Coincideixen en una generació de joves formats per a la vitivinicultura que han apostat per la qualitat a partir de les varietats autòctones, com les garnatxes i les carinyenes. La Terra Alta conrea la tercera part de la superfície total mundial de garnatxa blanca, que s’ha convertit en la seva joia de la corona. En els últims vint anys, aquest joves han trencat amb la gestió de la generació anterior, orientada a la màxima producció a partir de les varietats del gust internacional, com cabernet sauvignon o merlot. Han renovat els tractaments a la vinya, amb produccions més baixes i valorant els ceps més vells, i les tècniques d’elaboració al celler. S’han beneficiat de l’evolució en el gust mundial, que valora ara els productes particulars, exclusius. Han guanyat en reconeixement, en premis als concursos i en puntuacions a les guies internacionals.

En canvi, el vi de l’Empordà i de la Terra Alta es diferencien pel context social i econòmic i, en conseqüència, per les possibilitats de comercialització. 

La Terra Alta depèn del vi per a la subsistència comarcal, amb un extraordinari percentatge de viticultors: mil quatre-cents en una població total de només onze mil persones. La Denominació d’Origen Empordà viu de les vinyes de tres-cents trenta productors en dues comarques que sumen cent setanta-mil habitants.

El caràcter turístic de les comarques gironines (gairebé cinc milions de visitants l’any passat) aporta un gruix excepcional de potencials consumidors al vi produït a l’Empordà. Només el celler La Vinyeta, per exemple, rep set mil cinc-cents participants anuals en les seves activitats lúdiques i culturals. Així, aproximadament un quaranta per cent de les vendes es produeixen als mateixos cellers i en establiments de proximitat (restaurants i comerços que també han apostat pel producte local). Tot just el vint per cent es destina a l’exportació.

A la Terra Alta, l’enoturisme és una activitat tot just incipient. Amb un volum baix de visitants, la meitat de les ampolles de vi amb DO van a l’exportació. Però, a més, només un vint per cent dels quaranta milions de quilos de raïm que es veremen a la comarca acaba embotellat allà; la resta (amb el valor afegit associat) va a parar a grans marques d’altres zones. El principal repte és anar ampliant el percentatge de vi embotellat a la comarca, en la línia dels últims anys.

Notícies relacionades

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi, n’acceptes l’ús. Més informació
ACCEPTAR